7 tipů pro začátečníky, jak si užít blátivé běhy v terénu21. říjen 2022

7 tipů pro začátečníky, jak si užít blátivé běhy v terénu

Sezona ČEZ RunTour je u konce, proto teď musíme běžeckou radost hledat jinde. Co třeba v bahně? I když to zní zvláštně – podzimní běh v terénu, po blátě a po spadaném listí umí vykouzlit pořádně široký úsměv na rtech. Tady je sedm tipů, jak si ho maximálně užít.

Než se dostaneme k samotným tipům, pojďme si v rychlosti říct, k čemu ti běh v terénu pomůže. I když se totiž jedná o nádherné zpestření tréninkové rutiny, která vyplaví úplně novou vlnu endorfinů, jsou tu také praktické přínosy.

Běh v terénu ti přinese větší sílu do nohou, kterou pak uplatníš v podobě vyšší frekvence kroků i při silničním běhu. Díky nerovnému povrchu také mnohem intenzivněji zapojíš svaly tělesného jádra, které zesílí a podrží tě i při závodech ČEZ RunTour na asfaltu. A v neposlední řadě je potřeba říct, že běh na měkkém podkladu je šetrnější ke kloubům.


Další přínosy pak spočívají spíše v psychologické oblasti, protože běžec se v terénu stává odolnějším, přizpůsobivějším a schopnějším reagovat na změny počasí i nečekané nerovnosti na trati.

1. Vyber si správné boty

Od chvíle, kdy tvé oblíbené stezky pokryje tenká vrstva bláta, už si se silničními botami nevystačíš. Podešev by měla mít výrazný vzorek, který se zakousne do terénu a podrží tě při došlapu i odrazu. Také příliš velké tlumení je tu na škodu, protože měkký terén sám o sobě tlumí dopady dostatečně a odpružení by jen zbytečně zvyšovalo tloušťku mezipodešve, a zhoršovalo tak schopnost nohy reagovat na terén.

2. Zkrať krok, doběhneš dál

V terénu se běhá jinak než na asfaltu, proto je potřeba přizpůsobit mu krok. Pomůže ti to se stabilitou i odrazem. Krok by měl být kratší, protože pokud dopadneš na nohu vykročenou výrazně před osu těla, hrozí daleko vyšší riziko uklouznutí. To samé platí při odrazu – pokud se odrazíš z nohy dále za tělem, daleko spíš podklouzneš. Pomůže ti, pokud pokrčíš kolena, díky čemuž snížíš těžiště. Ale pozor: neprohýbej se přitom v bedrech.

3. Běh není jen o nohách

Se stabilitou a rovnováhou ti zejména v náročném terénu pomohou také ruce. Paže drž dlaněmi dolů a pohybuj s nimi dále od těla.

4. Neboj se zkrátit vzdálenost

Běh v terénu je nejen pomalejší, ale také fyzicky náročnější než na silnici. Při běhu na kluzkém terénu zapojíš trochu jiné svaly, daleko větší roli hraje CORE, které se výraznou měrou podílí na udržení rovnováhy. Běhání v terénu je proto nejen namáhavější, ale také energeticky náročnější. Proto dávkuj své tréninky opatrněji a nesnaž se za každou cenu běhat stejná tempa a vzdálenosti jako na silnici.

5. Neměj strach opustit cestu

Už tě někdy napadlo seběhnout z cesty a běžet napříč lesem? Budeš se sklánět pod větvemi, přeskakovat vyvrácené kmeny, kličkovat mezi stromy... Kvůli tomuhle dobrodružství nemusíš chodit na překážkové závody, ale stačí uhnout do neznáma. Zlepšíš tím svou schopnost reakce, posílíš svaly tělesného jádra i nohy. Stačí, když takhle poběžíš pár stovek metrů, které ti dají zabrat stejně jako celý zbytek tréninku. A pokud nebudeš mít dost, můžeš zkusit metodu legendárního běžce Vlastimila Zwiefelhofera, který běhal v bahnité oranici, ale to už zvládne jen málokdo.

6. Pozor na mráz

Zvýšenou opatrnost žádají mrazivá rána, kterých je teď čím dál víc. Zvláště na lesních cestách rozježděných lesní technikou je těžké na první pohled poznat, co je ještě měkké bláto a co už tvrdá hrouda, která ti snadno způsobí výron.

7. Zapomeň na hodinky

V terénu se mění tempo, tep, kroková frekvence a také spousta dalších hodnot, které dokážou měřit naše sporttestery. Mnohem víc si pohyb v terénu užiješ, pokud pro jednou zapomeneš na čísla a budeš se soustředit jen na přírodu kolem sebe. Právě na podzim je pro takové běhy nejlepší období – do závodů je daleko, tak se ní potřeba nikam honit.

119911 KČ NA CHARITU

Každou registrací přispíváte na dobrou věc

ČEZ RunTour není jen o běhání. Je i o pomoci druhým. Každý rok vybíráme finanční příspěvek na charitativní subjekty. Ani letos tomu nebude jinak! 50 Kč z každého startovného poputuje na dobrou věc. Navíc také můžete přispět i dobrovolným příspěvkem v jakékoliv výši a podpořit ty, kteří to potřebují ještě více. Děkujeme!

Partneři