fb-pixel

Vendula Škodová radí, díl 4: Zahřívání a křeče. Jak to souvisí?

28. červen 2016

Vendula Škodová radí, díl 4: Zahřívání a křeče. Jak to souvisí?

Přestože jsem vám minule slíbila, že se dnes pořádně zahřejeme, říkala jsem si, že možná stále někteří z vás nemají dostatek důvodů, proč se tělu věnovat víc. Sice neustále píšu o nějakém tom přátelení se s tělem a kompenzaci, ale co vám může být bližší, je konkrétně určitý problém, o kterém jste už určitě slyšeli, a třeba zrovna vás se také týká. Dnes v souvislosti se zahříváním odběhnu ještě ke křeči. Jasně, říkáte si, to je z nedostatku hořčíku, to přeci vím. Je to ale opravdu jen o tom hořčíku?

Minule jste si mohli udělat orientační test „zkrácenosti“. Hódně zkrácení (červený rámeček obrázků), jakž takž to jde (oranžoví) nebo ohební jako proutek (zelení). Zjednodušeně, čím zkrácenější, tím ztuhlejší „zatvrdlé“ svaly, tím delší zahřívání svalům prospěje. Pak je určitá záruka, že si následující plánovanou aktivitu užijete, nikoli přetrpíte. Znáte přeci ten stav, že zpočátku nemůžete popadnout dech, tělo je těžké a za xx minut to „běží samo“? To se až tehdy vaše tělo dostatečně „zahřálo“. Kolik pak to je asi minut? A o tom je ta barevná škála. Sportovec a trénovaný se zahřeje rychleji, tělo je zvyklé. U netrénovaných nebo nárazových běžců je čas výrazně delší.

Pokud jste „červení“ (dle testu) a tento fakt budete dále opomíjet, svaly se s vámi budou i nadále prát, i když vy ten pocit nemáte. Upřímně, svaly se snaží, seč jim možnosti dovolují vám vyhovět, ale když už je to nad jejich možnosti, sabotují a přichází varování třeba v podobě křeči. Křeč je jeden z ochranných mechanismů těla a reálně varuje, že je načase něco změnit. Změny je dobré dělat postupně, proto i rámci seriálu Runtour 2016 dělám rozcvičky před všemi závody jako inspiraci a edukaci dětí i dospělých.

K zahřívání ještě upřesnění. Zahřívání je pojem obecně přesnější pro počáteční fázi tréninku než protahování neboli stretching. Protahováním označujeme spíše formu tzv. statického stretchingu, tedy setrvávání v určité pozici po delší dobu, kterou volíme na konci tréninku. Dnes už je zahřátí pouze formou statického stretchingu přežité. Studie totiž prokázaly, že pokud „studené“ (dodávám a ještě k tomu ztuhlé) svaly natahujeme bez předchozího dostatečného zahřátí (= prokrvení), svalová vlákna se sice protáhnout, ale zároveň se zúží a jejich následné prokrvení při „tréninkové akci“ samotné může být výrazně složitější.

Dostatečný průtok krve je pro svalovou práci elementární (kdo neví, „gůglí“ Byl jednou jeden život a díl o krvi a nejen ten:o). Krvinky díky dýchání nesou svalům a tkáním důležité látky, bez kterých nelze provést stahy (kontrakce) svalů, pomocí kterých dojde k pohybu končetin a těla, tedy např. běhu. Zkrácený ztuhlý nedostatečně prokrvený sval, resp. zkrácené nedokrvené fascie mohou při rychlejším pohybu uskřinout svalový nervy, čímž vzniká křečovitý stav. Pokud trpíte častými křečemi svalů, hořčík sice může pomoci, u prostorově výraznějších a hodně potivých je pak důležitá pro práci svalů i sůl.

Z mé zkušenosti je např. křeč lýtek a prstů na chodidlech odvislá od stavu nožní klenby a typu používané obuvi. Lidé s částečně či úplně spadlou klenbou trpí velmi často křečemi lýtek, prstů a chodidel. Zborcená klenba nebo nevhodná bota totiž dráždí jeden ze dvou veledůležitých nervů, které procházejí od chodidla, skrz nebo kolem kotníku a končí (resp. začíná) na lýtku, a to nepříjemný stav zapříčiní. Křeč např. zadní strany stehna může pak být způsobená velmi častou přepjatostí fascií svalů zadní strany stehen, které přebírají práci ochablého hýžďového svalu. Jedná se tu tedy opět o ztuhlý a zkrácený sval.

Tip: Křeč lýtka, chodidla či prstů se dá jistým chodidlo ždímacím a kroutícím trikem velmi rychle odstranit. Chodidlo je dobré přiměřeně „ždímat“ jako froté ručník a také pomáhá zmáčknutí chodidla dlaní přes nárt do písmene „U“ a jeho následné narovnání až prohnutí zpět. Tím se uvolní skřípnutý nerv.

Závěrem dnešního dílu vám všem přeji hodně chuti k opakovanému zahřívání se, protože pak zjistíte, že to dělá zázraky. Ano, i ty se stále dějí.

Třeba na libereckou rozcvičnou se těší Vendula.

Komentáře

Osm důvodů proč běhat s RunTour

Ilustrace

Rodinná atmosféra

RunTour je největším a nejoblíbenějším seriálem běžeckých závodů pro rodiny s dětmi a začátečníky. Nechceme být žádnou masovou akcí, naopak. Naším cílem je na závodech zachovat přátelskou a pohodovou atmosféru, aby se naši běžci rádi vraceli. Pro děti máme připravený Rákosníčkův běh dlouhý 500 a 1000 metrů, pro dospělé poté závody na 5 a 10 kilometrů nově i rodinný běh na 3 kilometry

Rodinné registrace

Ilustrace

Pro hobíky i eliťáky

RunTour je seriálem pro začátečníky a hobíky, ale snažíme se pro ně připravit ten nejlepší servis a benefity, aby zažili, jaké to je závodit na špičkové úrovni. Proto s námi běhá i řada elitních běžců jako Eva Vrabcová - Nývltová nebo Vítek Pavlišta. Přijeďte s nimi poměřit síly a získat od nich podpis a cenné rady. A pokud s běháním teprve začínáte, ničeho se nebojte. RunTour tým se o vás skvěle postará a zajistí vám jedinečný běžecký zážitek. Slibujeme, že si běhání zamilujete :-)

Ilustrace

Unikátní místa a tratě

Každé město RunTour má svůj příběh a unikátní trať. Jsme seriál městských závodů, ale máme i dva závody po měkkém povrchu, aby si vaše nohy odpočinuly od silnice. Na každém závodě se snažíme připravit pro vás jedinečnou trať, která vás zavede na nejzajímavější místa daného regionu. Chcete se proběhnout Ostravskými železárnami, kolem Brněnské přehrady, Libereckou ZOO nebo zažít cílovou rovinku Velké Pardubické na dostihovém závodišti? Potom je pro vás RunTour tou správnou volbou!

Ilustrace

Startovní balíček

Naším hlavním cílem je připravit pro RunTouráky něco navíc. V cíli od nás proto každý běžec, od nejmenších až po veterány, dostane krásnou medaili s běžeckými tkaničkami. Také pro vás máme připravený RunTour sportovní batůžek, ve kterém na vás bude čekat voda Rajec, cereální tyčinka a spousta dárků a benefitů od partnerů závodu. A to ještě není všechno! Hned druhý den po závodě vám zdarma zašleme vaše fotografie z trati a diplom. Další benefity potom najdete zde.

Ilustrace

Má smysl běžet

Prostřednictvím seriálu RunTour můžete pomáhat tam, kde je to potřeba. Z každého startovného tradičně putuje 50 Kč na charitu, pomáhá tak každý běžec. Jako bonus vybranou částku na konci každé sezony zdvojnásobuje generální partner seriálu – Česká pojišťovna, prostřednictvím své nadace. Běhejte s RunTour a pomáhejte. Za šest let jsme darovali přes 5 milionů Kč a pomáhat budeme dál. V roce 2018 jsme společně vybrali 1 400 000 Kč na konto Nadace Leontinka. Děkujeme!

Ilustrace

RunTour Masteři

Chcete patřit mezi naše nejvěrnější běžce? Každoročně vyhlašujeme ocenění RunTour Master v úrovních zlatý, stříbrný a bronzový. Stačí s námi absolvovat 7-8 závodů (zlatý), 5-6 závodů (stříbrný) nebo 4 závody (bronzový) a certifikát je váš! Pro ty nejvěrnější zlaté RunTour Mastery potom máme připravenou typickou zlatou RunTour kouli a speciální překvapení! Stanete se RunTour Masterem a zařadíte se do naší běžecké rodiny? Těšíme se na vás na startu!

Ilustrace

RunTour víkend

Protože RunTour je seriál osmi závodů po celé České republice a my chceme, abyste si cestování užili, připravili jsme pro vás RunTour víkend. Na každém závodě pro vás připravujeme brožurku plnou slev na ubytování, vstupů do muzeí, zábavních center, wellness, únikových her, paintball arén a dalších výhod. Nejezděte pouze na závod, ale užijte si celý víkend v krásných městech naší republiky!

Ilustrace

Vodiči

Jste na běžeckém závodě úplně poprvé nebo jste ostřílený běžec, který chce zlepšovat svůj čas? Právě pro vás je tu náš tým profesionálních vodičů! Na 5 kilometrů pro vás běhají na časy 25, 30 a 35 minut, na 10 kilometrů potom 45, 50, 55 a 60 minut. Zeptejte se jich na cokoliv, co vás zajímá. Ať už je to strava, správná technika běhání nebo výběr ideálních běžeckých bot. Díky nim si vylepšíte svůj čas a na trati se rozhodně nebudete nudit!

Generální partner

Logo

Hlavní partneři

LogoLogoLogoLogoLogo

Hlavní mediální partneři

LogoLogoLogo

Oficiální partneři

LogoLogoLogoLogo

Partneři

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo

Oficiální časomíra

Logo

Dodavatelé

LogoLogoLogoLogo

Spolupracujeme

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo

Spolupracujeme

Logo
Banner 1 Banner 2

Velká a Malá RunTour – výsledky 2018

Pořadí 10 km muži

  1. Petr Franc Petr Franc 5096 bodů
  2. Tomáš Radonský Tomáš Radonský 5030 bodů
  3. Dušan Parihuzič Dušan Parihuzič 4966 bodů

Pořadí 10 km ženy

  1. Jana Pavlisová Jana Pavlisová 3702 bodů
  2. Kerstin Schmidt Kerstin Schmidt 3268 bodů
  3. Ivana Vávrů Ivana Vávrů 2194 bodů

Pořadí 5 km muži

  1. Vojtěch Podjukl Vojtěch Podjukl 7100 bodů
  2. Jiří Šeratovský Jiří Šeratovský 6986 bodů
  3. Lukáš Čermák Lukáš Čermák 6914 bodů

Pořadí 5 km ženy

  1. Petra Vašinová Petra Vašinová 7028 bodů
  2. Barbora Kopřivová Barbora Kopřivová 6900 bodů
  3. Martina Hanousková Martina Hanousková 5816 bodů
Ilustrace: siluety