fb-pixel

Vendula Škodová radí, díl 3: Funkční test

7. červen 2016

Vendula Škodová radí, díl 3: Funkční test

Pokud přečtete dnešní díl, možná se utvrdíte v tom, že je vaše tělo v dobrých rukách a žádné kompenzační ani jiné rady nepotřebuje. Možná ho ale nejedna informace překvapí, případně vás donutí k zamyšlení nebo ještě lépe, přivede třeba i jen k drobné změně mezi vámi dvěma.

Před dvěma týdny jsem upozornila na to, že velká část populace opomíjí dvě velmi důležité součásti tréninku, zahřívání a protahování se. Warm up a stretching by dle mých zkušeností měl být nedílnou součástí každého sportování a každého dne jako tzv. kompenzační složka (použila jsem slova jako „popracovní“, „posportovní“), která pomáhá udržet nás a naše tělo v přátelském a tzv. funkčním stavu a vlastně hlavně funkčním vztahu.

Já si dnes (troufale již ve 3. díle a pouze po 3 seriálových dnech) dovolím otestovat stav vašich tělesných schránek bez ohledu na to, zda jste běžec/sportovec nárazník, hobík či profesionál. Pokud se s tělem chcete udobřovat a zlepšovat jeho stav, nejdříve je dobré zjistit, na jaké úrovni aktuálně je. Když se ukáže, že váš stav (a vztah) není příliš funkční, na oplátku nabízím pár ověřených rad v dalších článcích, můžete mi poslat e-mail, spojit se se mnou na FB nebo se samozřejmě také zeptat osobně na některém z následujících Runtour běhů.

Posuňme se ale konečně k praxi. Otestujte si, zda-li jste spíše zkrácení a „zmuchlaní“ nebo flexibilní a funkční. Pozor! Cviky jsou určeny pro jedince bez zdravotních omezení. Všechny cviky doporučuji provádět po zahřátí a velmi pozvolna. Pokud se pravidelně neprotahujete, může hrozit riziko zranění!

Následující varianty cviků jsou barevně odlišeny jako na semaforu. Barvy značí potřebu (červená nejvíce) všestranného adekvátně dlouhého a hlavně šetrného zahřátí před jakoukoli další sportovní aktivitou, aby se s ohledem na zmíněné zkrácené a přetížené svaly maximálně snížovalo riziko jejich zranění.

img05.jpg

Pozn. Doporučené časy by měly předcházet 60min. tréninku.

1. Hluboký předklon

img01.jpg

  • první obrázek ukazuje velmi zkrácené tkáně (fascie) zadní strany stehna, lýtek a zad (prsty nad zemí, pokrčená kolena)
  • druhý demonstruje velmi zkrácené ohybače kolen a zadní stranu stehna, ale v normě zádové svaly
  • poslední je optimální provedení – volná hlava, napnuté nohy, dlaně na zemi, zakulacená bederní oblast; nezapomeňte na aktivní vtažené břicho tzv. břišní lis, abyste rozložili tlak v břišní dutině a nehrozilo zranění zad; pokud jsou bedra oploštělá, většinou se jedinec dotkne země díky nadměrné hybnosti v kyčlích, která není žádoucí, stejně tak není žádoucí dát hlavu až na kolena.

2. Leh na zádech s přednožením

img02.jpg

  • první varianta je s velmi zkrácenou zadní stranou stehna a lýtkem u pravé a ohybači kyčle u levé nohy, nelze ani udržet hlavu a ramena na zemi; ještě častěji lze tento cvik provést pouze se skrčenou spodní nohou
  • správně by nemělo být obtížné ležet s oběma nohama napnutýma a rameny a hlavou na zemi jak ukazuje třetí obrázek; cvičte variantu i s propnutými nárty. Zkuste a uvidíte proč to píšu:o).

3. Podpor na předloktí v sedu roznožném

img03.jpg

  • červená varianta ukazuje velmi malé roznožení a podsazení pánve - zkrácená vnitřní a zadní strana stehen, vtočená nebo vytočená chodidla, sotva se lze dotknout dlaněmi země, velmi předsunutá hlava a přetížení šíje
  • v oranžovém rámečku vidíte dostatečnou flexibilitu dolních končetin, ale kvůli zkráceným vzpřimovačům zad (podél páteře) nelze dát předloktí na zem

4. Leh na břiše skrčmo (úchop za nárty)

img04.jpg

  • u prvního provedení je vidět velké zkrácení ohybačů kyčle a přední strany stehna, záda jsou velmi prohnutá v bedrech, pod pánví je prostor, hrudník a hlava nad zemí, kolena od sebe, často je velký problém ohnout nárt bez křeče do chodidla či lýtka, mohou být zkrácené i prsní svaly
  • pokud jsou svaly ve fyziologickém protažení, tedy v dobrém stavu, pánev a spona stydká je na podložce, stejně tak hlava a hrudník, kolena jsou u sebe a neměli bychom cítit nepříjemný pocit v zádech.
  • tento cvik je ideální cvičit nejprve s jednou nohou a pak vyměnit, doporučuji použít např. osušku jako prodloužení paže k uchopení nártu, aby nedocházelo ke zkroucení celého těla a přetížení plotének ve spodní (bederní) části zad.

5. Dřep na celých chodidlech

  • Poslední testovací cvik je bez obrázku a každý ho zná. Mimochodem jej dělám u každé rozcvičky v rámci zahřátí před závody Runtour 2016. Dřep (alespoň v botách) s rovnoběžnými chodidly na šířku kyčlí či boků a patami na zemi byste měli zvládnout, pokud se vám postupně podaří i výše uvedené zelené varianty. Dřep není zakázaný cvik, ale je třeba brát v úvahu stav kloubů a měkkých tkání, případný poúrazový stav atp. Pokud je váš pohybový aparát fyziologicky funkční (vybalancován), měli byste jej hravě zvládnout.

Jak to dopadlo?

  • Samá červená či oranžová? Radujte se! První krok, nelehké otestování, je za vámi! Je jasné, že si nejste jedno a zdraví vám není lhostejné. Můžete se už teď začít těšit na přátelštější tělo a příjemnější pocit (nejen) z běhu. Ten vám ze zkušenosti garantuji. Má to jen drobný háček. Zvednete hozenou rukavici a zkusíte postupně začlenit drobné, ale fungující změny do vašeho pohybování se? Rozhodně to za to stojí. Já už to vím:o)
  • Zeleno? Výborně! Radujte se též! Váš pohyb jde dobrou cestou. Vytrvejte i nadále v takovém všestranném či přiměřeném hýbání se. I vy se můžete dělit s ostatními o vlastní zkušenosti. Nebo ne?

Pokud vás cokoli napadne, máte dotaz, poznámku, klidně mi o tom napište na skodova.vendula@gmail.com. Příště se pořádně zahřejeme!

Ladné a ladnější dny a na viděnou u startu!

Komentáře

Osm důvodů proč běhat s RunTour

Ilustrace

Rodinná atmosféra

RunTour je největším a nejoblíbenějším seriálem běžeckých závodů pro rodiny s dětmi a začátečníky. Nechceme být žádnou masovou akcí, naopak. Naším cílem je na závodech zachovat přátelskou a pohodovou atmosféru, aby se naši běžci rádi vraceli. Pro děti máme připravený Rákosníčkův běh dlouhý 500 a 1000 metrů, pro dospělé poté závody na 5 a 10 kilometrů nově i rodinný běh na 3 kilometry

Rodinné registrace

Ilustrace

Pro hobíky i eliťáky

RunTour je seriálem pro začátečníky a hobíky, ale snažíme se pro ně připravit ten nejlepší servis a benefity, aby zažili, jaké to je závodit na špičkové úrovni. Proto s námi běhá i řada elitních běžců jako Eva Vrabcová - Nývltová nebo Vítek Pavlišta. Přijeďte s nimi poměřit síly a získat od nich podpis a cenné rady. A pokud s běháním teprve začínáte, ničeho se nebojte. RunTour tým se o vás skvěle postará a zajistí vám jedinečný běžecký zážitek. Slibujeme, že si běhání zamilujete :-)

Ilustrace

Unikátní místa a tratě

Každé město RunTour má svůj příběh a unikátní trať. Jsme seriál městských závodů, ale máme i dva závody po měkkém povrchu, aby si vaše nohy odpočinuly od silnice. Na každém závodě se snažíme připravit pro vás jedinečnou trať, která vás zavede na nejzajímavější místa daného regionu. Chcete se proběhnout Ostravskými železárnami, kolem Brněnské přehrady, Libereckou ZOO nebo zažít cílovou rovinku Velké Pardubické na dostihovém závodišti? Potom je pro vás RunTour tou správnou volbou!

Ilustrace

Startovní balíček

Naším hlavním cílem je připravit pro RunTouráky něco navíc. V cíli od nás proto každý běžec, od nejmenších až po veterány, dostane krásnou medaili s běžeckými tkaničkami. Také pro vás máme připravený RunTour sportovní batůžek, ve kterém na vás bude čekat voda Rajec, cereální tyčinka a spousta dárků a benefitů od partnerů závodu. A to ještě není všechno! Hned druhý den po závodě vám zdarma zašleme vaše fotografie z trati a diplom. Další benefity potom najdete zde.

Ilustrace

Má smysl běžet

Prostřednictvím seriálu RunTour můžete pomáhat tam, kde je to potřeba. Z každého startovného tradičně putuje 50 Kč na charitu, pomáhá tak každý běžec. Jako bonus vybranou částku na konci každé sezony zdvojnásobuje generální partner seriálu – Česká pojišťovna, prostřednictvím své nadace. Běhejte s RunTour a pomáhejte. Za šest let jsme darovali přes 5 milionů Kč a pomáhat budeme dál. V roce 2018 jsme společně vybrali 1 400 000 Kč na konto Nadace Leontinka. Děkujeme!

Ilustrace

RunTour Masteři

Chcete patřit mezi naše nejvěrnější běžce? Každoročně vyhlašujeme ocenění RunTour Master v úrovních zlatý, stříbrný a bronzový. Stačí s námi absolvovat 7-8 závodů (zlatý), 5-6 závodů (stříbrný) nebo 4 závody (bronzový) a certifikát je váš! Pro ty nejvěrnější zlaté RunTour Mastery potom máme připravenou typickou zlatou RunTour kouli a speciální překvapení! Stanete se RunTour Masterem a zařadíte se do naší běžecké rodiny? Těšíme se na vás na startu!

Ilustrace

RunTour víkend

Protože RunTour je seriál osmi závodů po celé České republice a my chceme, abyste si cestování užili, připravili jsme pro vás RunTour víkend. Na každém závodě pro vás připravujeme brožurku plnou slev na ubytování, vstupů do muzeí, zábavních center, wellness, únikových her, paintball arén a dalších výhod. Nejezděte pouze na závod, ale užijte si celý víkend v krásných městech naší republiky!

Ilustrace

Vodiči

Jste na běžeckém závodě úplně poprvé nebo jste ostřílený běžec, který chce zlepšovat svůj čas? Právě pro vás je tu náš tým profesionálních vodičů! Na 5 kilometrů pro vás běhají na časy 25, 30 a 35 minut, na 10 kilometrů potom 45, 50, 55 a 60 minut. Zeptejte se jich na cokoliv, co vás zajímá. Ať už je to strava, správná technika běhání nebo výběr ideálních běžeckých bot. Díky nim si vylepšíte svůj čas a na trati se rozhodně nebudete nudit!

Generální partner

Logo

Hlavní partneři

LogoLogoLogoLogoLogo

Hlavní mediální partneři

LogoLogoLogo

Oficiální partneři

LogoLogoLogoLogo

Partneři

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo

Oficiální časomíra

Logo

Dodavatelé

LogoLogoLogoLogo

Spolupracujeme

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo

Spolupracujeme

Logo
Banner 1 Banner 2

Velká a Malá RunTour – výsledky 2018

Pořadí 10 km muži

  1. Petr Franc Petr Franc 5096 bodů
  2. Tomáš Radonský Tomáš Radonský 5030 bodů
  3. Dušan Parihuzič Dušan Parihuzič 4966 bodů

Pořadí 10 km ženy

  1. Jana Pavlisová Jana Pavlisová 3702 bodů
  2. Kerstin Schmidt Kerstin Schmidt 3268 bodů
  3. Ivana Vávrů Ivana Vávrů 2194 bodů

Pořadí 5 km muži

  1. Vojtěch Podjukl Vojtěch Podjukl 7100 bodů
  2. Jiří Šeratovský Jiří Šeratovský 6986 bodů
  3. Lukáš Čermák Lukáš Čermák 6914 bodů

Pořadí 5 km ženy

  1. Petra Vašinová Petra Vašinová 7028 bodů
  2. Barbora Kopřivová Barbora Kopřivová 6900 bodů
  3. Martina Hanousková Martina Hanousková 5816 bodů
Ilustrace: siluety