fb-pixel

Bojíte se běhat do kopce? Zbytečně!

2. srpen 2018

Bojíte se běhat do kopce? Zbytečně!

Pomalu, ale jistě se nám blíží závod v Liberci, kde není úplně rovinatá trasa a vy možná máte strach, že to nezvládnete. Nebojte, zvládnete to naprosto v pohodě! Abychom vás ale uklidnili a maximálně podpořili, připravili jsme pro vás tipy, jak běhat do kopce.

Jsme městský běh a města milujeme, nicméně vedra jsou letos úporná, a tak se rádi schováme do stínů stromů a vyběhneme v lese. A když nám okolí nabízí rychlou dostupnost do města, není důvod váhat… Zkrátka jsme rádi, že se nám pomalu, ale jistě blíží závod RunTour v Liberci a my pro vás máme tipy, jak se co nejlépe připravit na běh do kopce.

Liberecká trať není úplně rovná jako třeba ta v Českých Budějovicích, Ústí nad Labem nebo v Praze. A tak máte možná trošku strach, že to nezvládnete, ale můžeme vás uklidnit RunTouráci – zvládnete to naprosto v pohodě! Není čeho se bát. My vás pozorujeme již sedm let (nováčky i naše letité mastery) a víme, co je ve vás, a že vás nějaký ten výběh do kopce nezničí a nezastaví. Jste borci! Navíc naše trasa není „zabijácká“. :)

Pokud tohle nestačilo jako uklidnění, tak pro vás máme ještě jedno. Sepsali jsme pro vás tipy, jak běhat do kopce. To pak bude příprava na závod hračkou a vy se kopečku nejenom že nebudete bát, vy se na něj budete těšit…

A jak se s mírným kopečkem poprat?

Předně – nesnažte se to lidově řečeno urvat silou. Chvilku vám to možná vaše tělo promine, ale pak vám dojdou síly jinde. Důležité je se před vyběhnutím se pořádně rozdýchat. Takže nejen protáhnout tělo a svaly, ale připravit především plíce. Na závodě pak nepřepalte start a začněte v pomalejším tempu, než jste normálně zvyklí.

Někdo má do kopce tendenci protahovat krok, aby to měl rychleji za sebou, to je ale chyba. Naopak je potřeba krok zkrátit a zvýšit frekvenci kroků za minutu. A do kopce zapojte víc i paže. Správná práce paží se stále příliš moc neřeší a mnoho lidí na ně zapomíná – připomíná se, jak jsou důležité nohy a práce s nimi, ale důležité je brát tělo jako celek.

Když při běhu nebudou dobře pracovat horní končetiny, těžko bude dobře zapojené centrum těla a bude správné postavení kloubů dolních končetin. Můžete pilovat techniku běhu, jak chcete, ale bez paží se ke kvalitnímu výsledku prostě nedostanete. Takže… zapojit paže! A jak?

Paže by se měly hýbat mírně dovnitř. Pohyb dovnitř je většinou mnohem větší, než jaký by měl být. Ruce by měly jít maximálně ke střední čáře těla, aby nemělo by docházet k pohybu hrudníku ze strany na stranu (tedy k tomu, že se bude hýbat pouze trup). Začnete-li pažemi vědomě při běhu pohybovat, přestanete se kroutit v pase a ucítíte, jak se zapojují vaše břišní svaly. Z této změny vyplývají pak další benefity. Když pracuje dobře centrum těla, budou dobře pracovat i kyčle a celé dolní končetiny. Správným zapojením paží a trupu pomůžete nohám a budete rychlejší a zlepšíte i efektivitu běhu!

Dalším tipem, co pro vás máme, je správné zapojení chodidel. Běžte přes přední část chodidla, ale vždy s dotykem paty. Neběžte jenom po špičkách. Jinak si uvaříte lýtka… Pokud budete cítit velkou únavu, přejděte do rychlé chůze. Ušetří vám spoustu sil a kolikrát je stejně rychlá jako běh. Při seběhu se nesnažte brzdit záklonem těla dozadu, ale volně nechte tělo běžet. Zrychlete opět frekvenci kroků.

Aby se vám to lépe zapamatovalo, tipy ještě jednou sepíšeme v bodech :)

  • Před startem se pořádně rozdýchejte, ať jsou plíce připravené.
  • Začněte v pomalejším tempu.
  • Zkraťte krok.
  • Zvyšte frekvenci kroků za minutu.
  • Zapojte více paže.
  • Běžte přes přední část chodidla, ale vždy s dotykem paty. Neběžte jenom po špičkách. Jinak si uvaříte lýtka.
  • Pokud budete cítit velkou únavu, přejděte do rychlé chůze. Ušetří vám spoustu sil a kolikrát je stejně rychlá jako běh.
  • Při seběhu se nesnažte brzdit záklonem těla dozadu, ale volně nechte tělo běžet. Zrychlete opět frekvenci kroků.

Pokud si nejste jisti, zda udržíte tempo, klid! Máme pro vás naše skvělé Salming vodiče, kteří vás dovedou do cíle, jak potřebujete. A abyste byli ještě více v pohodě, posouváme vodící časy o pět minut, abyste se stihli i trošku kochat, když už poběžíme tak krásnou tratí a vy za námi dorazíte z celé České republiky. Nova Run 5 km se bude vodit na časy 30, 35 a 40 minut. Česká Pojišťovna 10 km na 50, 55, 60 a 65 minut.

A na závěr ještě menší doporučení. Trasa vede z části po lesních cestách, proto nevolte čistě závodní silniční boty, ale zvolte trailovější model. Třeba Salming Trail 5.

To je pro dnešek všechno! :) Máte vy nějaký tip pro ostatní?

Napište nám, co vám při běhu do kopce nejlépe funguje a co by tedy ostatní měli vyzkoušet.

Těšíme se na vás v sobotu 18. srpna v Liberci!

Váš RunTour tým

Na závod se REGISTRUJTE zde.

Komentáře

Osm důvodů proč běhat s RunTour

Ilustrace

Rodinná atmosféra

RunTour je největším a nejoblíbenějším seriálem běžeckých závodů pro rodiny s dětmi a začátečníky. Nechceme být žádnou masovou akcí, naopak. Naším cílem je na závodech zachovat přátelskou a pohodovou atmosféru, aby se naši běžci rádi vraceli. Pro děti máme připravený Rákosníčkův běh dlouhý 500 a 1000 metrů, pro dospělé poté závody na 5 a 10 kilometrů nově i rodinný běh na 3 kilometry

Rodinné registrace

Ilustrace

Pro hobíky i eliťáky

RunTour je seriálem pro začátečníky a hobíky, ale snažíme se pro ně připravit ten nejlepší servis a benefity, aby zažili, jaké to je závodit na špičkové úrovni. Proto s námi běhá i řada elitních běžců jako Eva Vrabcová - Nývltová nebo Vítek Pavlišta. Přijeďte s nimi poměřit síly a získat od nich podpis a cenné rady. A pokud s běháním teprve začínáte, ničeho se nebojte. RunTour tým se o vás skvěle postará a zajistí vám jedinečný běžecký zážitek. Slibujeme, že si běhání zamilujete :-)

Ilustrace

Unikátní místa a tratě

Každé město RunTour má svůj příběh a unikátní trať. Jsme seriál městských závodů, ale máme i dva závody po měkkém povrchu, aby si vaše nohy odpočinuly od silnice. Na každém závodě se snažíme připravit pro vás jedinečnou trať, která vás zavede na nejzajímavější místa daného regionu. Chcete se proběhnout Ostravskými železárnami, kolem Brněnské přehrady, Libereckou ZOO nebo zažít cílovou rovinku Velké Pardubické na dostihovém závodišti? Potom je pro vás RunTour tou správnou volbou!

Ilustrace

Startovní balíček

Naším hlavním cílem je připravit pro RunTouráky něco navíc. V cíli od nás proto každý běžec, od nejmenších až po veterány, dostane krásnou medaili s běžeckými tkaničkami. Také pro vás máme připravený RunTour sportovní batůžek, ve kterém na vás bude čekat voda Rajec, cereální tyčinka a spousta dárků a benefitů od partnerů závodu. A to ještě není všechno! Hned druhý den po závodě vám zdarma zašleme vaše fotografie z trati a diplom. Další benefity potom najdete zde.

Ilustrace

Má smysl běžet

Prostřednictvím seriálu RunTour můžete pomáhat tam, kde je to potřeba. Z každého startovného tradičně putuje 50 Kč na charitu, pomáhá tak každý běžec. Jako bonus vybranou částku na konci každé sezony zdvojnásobuje generální partner seriálu – Česká pojišťovna, prostřednictvím své nadace. Běhejte s RunTour a pomáhejte. Za šest let jsme darovali přes 5 milionů Kč a pomáhat budeme dál. V roce 2018 jsme společně vybrali 1 400 000 Kč na konto Nadace Leontinka. Děkujeme!

Ilustrace

RunTour Masteři

Chcete patřit mezi naše nejvěrnější běžce? Každoročně vyhlašujeme ocenění RunTour Master v úrovních zlatý, stříbrný a bronzový. Stačí s námi absolvovat 7-8 závodů (zlatý), 5-6 závodů (stříbrný) nebo 4 závody (bronzový) a certifikát je váš! Pro ty nejvěrnější zlaté RunTour Mastery potom máme připravenou typickou zlatou RunTour kouli a speciální překvapení! Stanete se RunTour Masterem a zařadíte se do naší běžecké rodiny? Těšíme se na vás na startu!

Ilustrace

RunTour víkend

Protože RunTour je seriál osmi závodů po celé České republice a my chceme, abyste si cestování užili, připravili jsme pro vás RunTour víkend. Na každém závodě pro vás připravujeme brožurku plnou slev na ubytování, vstupů do muzeí, zábavních center, wellness, únikových her, paintball arén a dalších výhod. Nejezděte pouze na závod, ale užijte si celý víkend v krásných městech naší republiky!

Ilustrace

Vodiči

Jste na běžeckém závodě úplně poprvé nebo jste ostřílený běžec, který chce zlepšovat svůj čas? Právě pro vás je tu náš tým profesionálních vodičů! Na 5 kilometrů pro vás běhají na časy 25, 30 a 35 minut, na 10 kilometrů potom 45, 50, 55 a 60 minut. Zeptejte se jich na cokoliv, co vás zajímá. Ať už je to strava, správná technika běhání nebo výběr ideálních běžeckých bot. Díky nim si vylepšíte svůj čas a na trati se rozhodně nebudete nudit!

Generální partner

Logo

Hlavní partneři

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo

Hlavní mediální partneři

LogoLogoLogo

Oficiální partneři

LogoLogoLogoLogo

Partneři

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo

Oficiální časomíra

Logo

Dodavatelé

LogoLogoLogoLogo

Spolupracujeme

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo

Spolupracujeme

LogoLogoLogoLogoLogo
Banner 1 Banner 2

Velká a Malá RunTour – výsledky 2018

Pořadí 10 km muži

  1. Petr Franc Petr Franc 5096 bodů
  2. Tomáš Radonský Tomáš Radonský 5030 bodů
  3. Dušan Parihuzič Dušan Parihuzič 4966 bodů

Pořadí 10 km ženy

  1. Jana Pavlisová Jana Pavlisová 3702 bodů
  2. Kerstin Schmidt Kerstin Schmidt 3268 bodů
  3. Ivana Vávrů Ivana Vávrů 2194 bodů

Pořadí 5 km muži

  1. Vojtěch Podjukl Vojtěch Podjukl 7100 bodů
  2. Jiří Šeratovský Jiří Šeratovský 6986 bodů
  3. Lukáš Čermák Lukáš Čermák 6914 bodů

Pořadí 5 km ženy

  1. Petra Vašinová Petra Vašinová 7028 bodů
  2. Barbora Kopřivová Barbora Kopřivová 6900 bodů
  3. Martina Hanousková Martina Hanousková 5816 bodů
Ilustrace: siluety