fb-pixel
MENU

Bojíte se běhat do kopce? Zbytečně!2. srpen 2018

Bojíte se běhat do kopce? Zbytečně!

Pomalu, ale jistě se nám blíží závod v Liberci, kde není úplně rovinatá trasa a vy možná máte strach, že to nezvládnete. Nebojte, zvládnete to naprosto v pohodě! Abychom vás ale uklidnili a maximálně podpořili, připravili jsme pro vás tipy, jak běhat do kopce.

Jsme městský běh a města milujeme, nicméně vedra jsou letos úporná, a tak se rádi schováme do stínů stromů a vyběhneme v lese. A když nám okolí nabízí rychlou dostupnost do města, není důvod váhat… Zkrátka jsme rádi, že se nám pomalu, ale jistě blíží závod RunTour v Liberci a my pro vás máme tipy, jak se co nejlépe připravit na běh do kopce.

Liberecká trať není úplně rovná jako třeba ta v Českých Budějovicích, Ústí nad Labem nebo v Praze. A tak máte možná trošku strach, že to nezvládnete, ale můžeme vás uklidnit RunTouráci – zvládnete to naprosto v pohodě! Není čeho se bát. My vás pozorujeme již sedm let (nováčky i naše letité mastery) a víme, co je ve vás, a že vás nějaký ten výběh do kopce nezničí a nezastaví. Jste borci! Navíc naše trasa není „zabijácká“. :)

Pokud tohle nestačilo jako uklidnění, tak pro vás máme ještě jedno. Sepsali jsme pro vás tipy, jak běhat do kopce. To pak bude příprava na závod hračkou a vy se kopečku nejenom že nebudete bát, vy se na něj budete těšit…

A jak se s mírným kopečkem poprat?

Předně – nesnažte se to lidově řečeno urvat silou. Chvilku vám to možná vaše tělo promine, ale pak vám dojdou síly jinde. Důležité je se před vyběhnutím se pořádně rozdýchat. Takže nejen protáhnout tělo a svaly, ale připravit především plíce. Na závodě pak nepřepalte start a začněte v pomalejším tempu, než jste normálně zvyklí.

Někdo má do kopce tendenci protahovat krok, aby to měl rychleji za sebou, to je ale chyba. Naopak je potřeba krok zkrátit a zvýšit frekvenci kroků za minutu. A do kopce zapojte víc i paže. Správná práce paží se stále příliš moc neřeší a mnoho lidí na ně zapomíná – připomíná se, jak jsou důležité nohy a práce s nimi, ale důležité je brát tělo jako celek.

Když při běhu nebudou dobře pracovat horní končetiny, těžko bude dobře zapojené centrum těla a bude správné postavení kloubů dolních končetin. Můžete pilovat techniku běhu, jak chcete, ale bez paží se ke kvalitnímu výsledku prostě nedostanete. Takže… zapojit paže! A jak?

Paže by se měly hýbat mírně dovnitř. Pohyb dovnitř je většinou mnohem větší, než jaký by měl být. Ruce by měly jít maximálně ke střední čáře těla, aby nemělo by docházet k pohybu hrudníku ze strany na stranu (tedy k tomu, že se bude hýbat pouze trup). Začnete-li pažemi vědomě při běhu pohybovat, přestanete se kroutit v pase a ucítíte, jak se zapojují vaše břišní svaly. Z této změny vyplývají pak další benefity. Když pracuje dobře centrum těla, budou dobře pracovat i kyčle a celé dolní končetiny. Správným zapojením paží a trupu pomůžete nohám a budete rychlejší a zlepšíte i efektivitu běhu!

Dalším tipem, co pro vás máme, je správné zapojení chodidel. Běžte přes přední část chodidla, ale vždy s dotykem paty. Neběžte jenom po špičkách. Jinak si uvaříte lýtka… Pokud budete cítit velkou únavu, přejděte do rychlé chůze. Ušetří vám spoustu sil a kolikrát je stejně rychlá jako běh. Při seběhu se nesnažte brzdit záklonem těla dozadu, ale volně nechte tělo běžet. Zrychlete opět frekvenci kroků.

Aby se vám to lépe zapamatovalo, tipy ještě jednou sepíšeme v bodech :)

  • Před startem se pořádně rozdýchejte, ať jsou plíce připravené.
  • Začněte v pomalejším tempu.
  • Zkraťte krok.
  • Zvyšte frekvenci kroků za minutu.
  • Zapojte více paže.
  • Běžte přes přední část chodidla, ale vždy s dotykem paty. Neběžte jenom po špičkách. Jinak si uvaříte lýtka.
  • Pokud budete cítit velkou únavu, přejděte do rychlé chůze. Ušetří vám spoustu sil a kolikrát je stejně rychlá jako běh.
  • Při seběhu se nesnažte brzdit záklonem těla dozadu, ale volně nechte tělo běžet. Zrychlete opět frekvenci kroků.

Pokud si nejste jisti, zda udržíte tempo, klid! Máme pro vás naše skvělé Salming vodiče, kteří vás dovedou do cíle, jak potřebujete. A abyste byli ještě více v pohodě, posouváme vodící časy o pět minut, abyste se stihli i trošku kochat, když už poběžíme tak krásnou tratí a vy za námi dorazíte z celé České republiky. Nova Run 5 km se bude vodit na časy 30, 35 a 40 minut. Česká Pojišťovna 10 km na 50, 55, 60 a 65 minut.

A na závěr ještě menší doporučení. Trasa vede z části po lesních cestách, proto nevolte čistě závodní silniční boty, ale zvolte trailovější model. Třeba Salming Trail 5.

To je pro dnešek všechno! :) Máte vy nějaký tip pro ostatní?

Napište nám, co vám při běhu do kopce nejlépe funguje a co by tedy ostatní měli vyzkoušet.

Těšíme se na vás v sobotu 18. srpna v Liberci!

Váš RunTour tým

Na závod se REGISTRUJTE zde.

Komentáře

1 400 000 KČ NA CHARITU Každou registrací přispíváte na dobrou věc

Loni jsem přispěli na konto nadace Leontinka 1 400 000 Kč. Děkujeme
Běh který pomáhá nevidomým k lepšímu životu. RunTour. Má smysl běžet.

Ilustrace

Výsledky 2018

Velká RunTour

  1. Petr Franc
    Petr Franc 5096 bodů
  2. Tomáš Radonský
    Tomáš Radonský 5030 bodů
  3. Dušan Parihuzič
    Dušan Parihuzič 4966 bodů
Kompletní pořadí muži
  1. Jana Pavlisová
    Jana Pavlisová 3702 bodů
  2. Kerstin Schmidt
    Kerstin Schmidt 3268 bodů
  3. Ivana Vávrů
    Ivana Vávrů 2194 bodů
Kompletní pořadí ženy

Malá RunTour

  1. Vojtěch Podjukl
    Vojtěch Podjukl 7100 bodů
  2. Jiří Šeratovský
    Jiří Šeratovský 6986 bodů
  3. Lukáš Čermák
    Lukáš Čermák 6914 bodů
Kompletní pořadí muži
  1. Petra Vašinová
    Petra Vašinová 7028 bodů
  2. Barbora Kopřivová
    Barbora Kopřivová 6900 bodů
  3. Martina Hanousková
    Martina Hanousková 5816 bodů
Kompletní pořadí ženy
Banner 1